torsdag den 22. august 2013

Astro Boy - animeklassikeren, 1963


Det er ret svært her i starten at vide hvad man egentlig skal skrive, man har ikke fundet formen endnu, og jeg har ikke rigtigt noget personligt forhold til de ældste serier. Jeg vil jo helst ikke hverken anmelde eller bare kopiere Wikipedia, og hvad skal man tage og hvad skal man undlade. Så jeg må prøve mig lidt frem og lytte til hvad folk siger, nå hvor kom vi fra...

Først vil jeg lige igen pointere at jeg godt ved at der blev lavet tegnefilm i Japan før 1963, men de var anderledes fortællermæssigt, stilmæssigt og arbejdsmetoderne var anderledes, og det var de ting der skabte anime-industrien som vi kender den i dag, den har har udviklet sig i mange retninger over årene, så selv om man ikke direkte kan se Tezuka i de værker er det altid i baghovedet.

De fleste her kender nok godt til Astroboy eller Tetsuwan Atom som han er kendt som i hjemlandet og Osamu Tezuka og har 9. klasses projektopgave udgaven med ham som mangaens gudfar og alt det der. Men jeg tvivler på at der er mange der reelt har set eller læst den.
Jeg vil mene de er rimelig undskyldt, vi snakker en serie der kom 1. januar 1963 og varede 4 år frem med 193 afsnit, og gammelt anime er ofte ret utidssvarende. 1980 udgaven som kan ses på Viki er en ting, men starten af 1960erne en helt anden.

For overhovedet have en chance for at komme på tv mod horderne af billigt indkøbt amerikanske tegnefilm hvis udgifter jo allerede var betalt af hjemmemarkedet underbød Tezuka og sit Mushi Production dem og tabte penge på produktionen. Der havde godt nok allerede været en live action serie over Astro Boy i 1959 så franchisen var kendt i forvejen, men en tegnefilm var jo et helt andet medie med meget anderledes arbejdsmetoder.

Tezuka sparede på alt i animationen, så Astro Boy blev billigst muligt at lave og solgte legetøj og slik med Astro Boy på for at få pengene hjem i stedet for at lade tv selskabet betale prisen, satsningen fungerede og op til 40% af alle japanere der havde adgang til tv så serien, og den endda solgt til USA med sit store tegnefilmsmarked og en del andre markeder.
Hvis man sammenligner Astro Boy med amerikanske serier fra samme perioder eller for eksempel titler fra Fleischer som Tezuka var meget inspireret af som for eksempel Superman serien fra starten af 1940erne, kan man godt se hvor meget Tezuka havde sparet på produktionen.

Når man lige har vænnet sig til at den er monokrom, har en forfærdelig åbningssang og der er meget lidt bevægelse i billedet så er det første man ser en moderne Pinochio historie om en gal videnskabsmand der mister sin søn og laver en robotsøn i stedet, men siden han jo er gal vælger han at sælge robotsønnen til et cirkus der leverer robotter til gladiatorkampe. Robotterne er så åbenbart intelligente og selvbeviste og bliver generelt behandlet som slaver. Nå ja humanoiderne oplades åbenbart analt og det kilder!

Naturligvis redder Astro Boy og nogle andre en masse mennesker og alle robotter bliver frigivet, og alt det bare i første afsnit. Med sådan en start, hvordan følger man så op? Naturligvis ved at lade robotdrengen bekæmpe kriminalitet og onde rumvæsner.  Der er naturligvis stor diskrimination mod robotter men Astro Boy beviser i mange afsnit at man kan stole på dem og alle folk bliver glade.
En typisk episode kan være at der er en ond robot der gør noget slemt, folk giver alle robotter skylden. Astro Boy kommer, kæmper mod robotten og naturligvis viser nåde og det viser sig at robotten ikke står bag men er tvunget til det af en bagmand der naturligvis er et menneske og de folk der tidligere gav robotter skylden har nu lært at robotter kan være lige så gode som alle andre.

Desværre er serien ret usammenhængende set med nutidens øjne og har ikke klaret tidens tand særlig godt så man sidder og keder sig, det her er jo en serie fra dengang bedsteforældrene var børn og man skal være meget nostalgisk for virkeligt at kunne nyde den, men nu har jeg jo intet forhold til serien, så det var en lang omgang.
Jeg har tjekket en del billige amerikanske tv-tegnefilm ud fra samme periode og med det sammenligningsgrundlag kan man virkelig se hvor Astro Boy har mangler rent animationsmæssigt og fortællemæssigt, at der så år senere kom en flok af tegnefilm fra USA der benyttede sig at de samme værktøjer viser jo egentlig hvor stor gennemslagskraft den havde.

Det er så ikke alt sammen skidt, serien tillod sig at være mere brutal og voldelig end amerikanske tegnefilm fra perioden, og den vidste død og ødelæggelse og konsekvenserne deraf.
Som jeg tidligere har nævnt beskriver serien meget detaljeret diskrimination, dog mod robotter og ikke mod burakumin og koreanere, men tiden og mediet taget i betragtning meget forud mod sin tid selv om det måske virker naivt i dag. Prøv i bare at finde mennesker der ikke er hvide i Flintstones eller Jetsons, praktisk talt umuligt!

Af andre titler i 1963 var blandt andet Tetsujin 28-go, også kendt som Gigantor, som handlede om en dreng med en stor robot han kunne styre. Serien 8-Man omhandlede en cyborg superhelt så det var et generelt tema det år.

Jeg kommer nok til at springe 1964 over og gå direkte til Kimba the White Lion fra 1965 da jeg ikke kan finde nogle titler fra 1964 der sådan er rigtige klassikere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar