onsdag den 2. oktober 2013

Uchouten Kazoku - The Eccentric Family, anime sommersæsonen 2013

Kommentar til de anime serier jeg fik set til ende i sommersæsonen 2013

 

Uchouten Kazoku eller The Eccentric Family

Produceret af P.A. Works, 12 episoder, baseret på en roman.
Bogen er af samme forfatter som skrev The Tatami Galaxy.
Serien handler på overfladen om en familie af tanuki, som egentlig bare er mårhunde, men de har stor betydning i japansk folkeovertro hvor de blandt andet er kendt for at kan skifte form og forklæde sig som mennesker.

På grund af seriens overnaturlige og shinto elementer, kan den lettere komme frem med hvad jeg ser som det egentlige budskab, den handler om familie og om at stå sammen i medgang og modgang. Det er jo en familie som har mistet faderen året før hvilket har givet brødrerne store psykiske ar, der skal bearbejde dem sammen.

Hovedpersonen mener selv han har arvet sin fars dumhed, hvilket nok er meget korrekt, da han jo er forelsket i en femme fatale der siger han er lige til at spise, altså den femme fatale der bogstaveligt talt spiste hans far. Det er teknisk set en komedie, men ikke en for masserne, det er en lille smal serie for folk der kan lide serier som Natsume's Book of Friends.
Serien ender jo naturligvis med at brødrerne står sammen og klarer udfordringerne ved fælles hjælp, og på trods af deres kampe med deres farbror og hans familie virker det til at de trods alt til sidst anser fætrene som en del af familien.

 
Meget af serien føles som meget intern for japanerne og folk der kender deres folklore og det vil nok skræmme animefans væk for det er ikke typisk anime.
Men den underholdt mig både da den i starteden virkede til at være en en mærkelig slice of life med en mærkelig familie til at være en dramatisk kamp på liv og død.
Jeg spår at denne anime ikke kommer til at sælge mange blurays, men det vidste producenterne jo nok også godt inden.

Jeg forstår ikke helt ideen med en mårhunde-stuvning som er en måde at ende livet på her i serien, jeg tror japanere spiser lige så lidt mårhunde som vi spiser grævlinger, men ok, historien fungerer.
En anden anime om tanuki, Pom Poko fra Ghibli var fokus ikke på at spise dem, men at mennesker overtog deres levesteder og lavede byer, og meget fokus på testikler, som tanuki åbenbart bliver forbundet med. Hvor i denne serie er tanuki en del af det moderne samfund på mange områder når de er menneskeform.

Det her er virkelig sådan en type anime jeg bare ikke kan skrive noget om da den ikke følger et normalt mønster, men det er sådan nogle små perler der gør at jeg stadig ser anime.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar