onsdag den 12. marts 2014

Pokémon Origins

Hvad Ash ikke kunne gøre på snart 20 år kunne Red klare på en miniserie!

Nettet er gået Pokémon amok den seneste tid på grund af at man havde mange tusinde til at spille Pokémon Red sammen på Twitch. Jeg blev så fascineret af det at jeg også selv påbegyndte en episk rejse med drabelige kampe mod Team Rocket og den evige rivalisering med Blue indtil jeg til sidst stod som mester på Indigo Plateau.
Det har naturligvis ramt mit animekiggeri i negativ retning, hvilket igen rammer denne blog som en domino, jeg skal jo se noget anime for at kan skrive om det!
Men så tænkte jeg at jeg lige så godt kunne skrive om Pokémon anime, men ikke den Pokémon hvor Ash snart har brugt 20 år på ikke at nå videre, men Pokémon Origins fra 2013, en lille ting på 4 episoder baseret på Pokémon Red & Blue.

Pokémon har siden 1990'erne været en meget populær spilserie for Nintendo og har naturligvis sørget for at være i børnenes bevidsthed hele tiden ved at fremstille en animeserie de kunne se hver uge. Fortællingen om Ash er på mange områder faktisk ikke særlig tro mod oplægget, hvilket naturligvis har skuffet en del mere puritanske fans. Men i oktober 2013 lavede man et lille hul i skemaet på TV Tokyo før serien gik over for at reklamere for det det nyeste spil Pokémon: XY, og i det hul puttede man Pokémon Origins ind.
Pokémon Origins handling er taget næsten direkte fra de originale Red & Blue spil (Blue hedder i Japan faktisk Green, men det er nok lettere bare at bruge de engelske navne her), mere præcist Red da det er ham vi følger som helten.
Siden Origins er baseret næsten direkte på spillene og den her anime nok egentlig kun er for folk der har spillet den på et tidspunkt kan jeg vist godt springe resumeet over og gå direkte til at skrive hvad jeg mener om serien. På trods af at den tager sig nogle hop i historien nogle gange og tager sig lidt friheder i forhold til oplægget, er det her den perfekte homage til de oprindelige spil. Jeg synes faktisk den er god, ikke en ting jeg kan sige om den uendelige tv-serie. Den er lavet af andre producenter med andre folk bag roret, budgettet ser ud til at være en del højere og den er lavet til en ældre målgruppe. Brocks rolle er ændret lidt så han fremstår mere som en mentor lige som i serien, men bliver dog på sin plads i Pewter Gym hvilket egentlig fungerer godt. Giovanni har flere facetter end i spillet hvor han jo bare er skurk i en spilverden beregnet til børn. Andre personer som for eksempel Misty og Elite 4 er desværre reduceret til flashbacks og det er en skam. Jeg tror nemlig godt at man kunne få en lille serie på 1-2 kvartaler ud af historien, hvis man valgte at tage flere af spillets personer og begivenheder med og gav dem dem mere dybde som med Brock.
Fokus er ikke så meget på kampe, selv om vi dog kommer til at opleve Reds Charmander i smertefulde skrig mens den bliver angrebet, men mere Reds udvikling fra en forvirret ung dreng til en stor helt og forholdet med mellem træner og Pokémon.
Det her er hvad Pokémon burde være, en mere ærlig og dybere anime, med de mere onde morderiske Team Rocket vi kender fra spillene i stedet for de mere komiske Jessie & James, desværre er det så bare ikke den anime man kan få de yngste med på at se, og det er jo dem der betaler gildet med legetøjskøb i sidste ende. Hvad er der tilbage at tilføje?... Pokémon Origins er et must for alle fans af spillene og nok ret ligegyldig for alle andre. Grunden til at jeg siger det er historien faktisk er ret hullet hvis man ikke kender spillene, de huller vil man automatisk fylde ud hvis man kender dem, mens folk der ikke kender spillene jo af gode ikke kan gøre det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar