onsdag den 10. september 2014

Anime-instruktører du bør holde øje med. Del 1

Hayao Miyazaki og Isao Takahata fra Ghibli er gået på pension og studiet er gået i tænkeboks, men det betyder jo ikke at det er slut med god anime som kan nå et stort publikum også uden for Japan.
Da Miyazaki og Takahata var med til at starte Ghibli var de i 40'erne og studiet fik først sit store internationale gennembrud i den sidste del af 1990'erne hvor de 2 instruktører var omkring 55-60.
Med det i tankerne har jeg lavet en liste over de 10 anime-instruktører mellem 40 og 55 der er kendt for at lave gode tegnefilm og kan med den rigtige historie nå en langt større målgruppe end få otaku. De første 5 instruktører skriver jeg om her, de sidste 5 kan læses her.

Hideaki Anno

Naturligvis skal Anno nævnes først her for Miyazaki har udtalt at han anser Anno som sin efterfølger, og han håber at Anno en dag vil lave fortsættelsen til Nausicaä, hvilket måske er en meget passende måde at slutte ringen på, for det var netop den film hvor Miyazaki gav Anno sit store gennembrud som animator. Ikke tit at en ung mand der kun har været inbetweener på få projekter får hovedansvaret for den mest ikoniske scene i en film.
Anno lagde også stemme til hovedrollen i Når vinden rejser sig, en rolle der er substitut for både Miyazaki selv, hans far der lavede flydele under krigen, og den tidlige japanske tegnefilmspioner Mitsuyo Seo som Miyazaki var fan af som barn (ja jeg burde snart få skrevet om den film).
Anno vil altid være husket for at lave Neon Genesis Evangelion der er en af de mest ikoniske og bedst sælgende anime-serier nogensinde. Men han er dog 54 og han er ikke den hurtigste eller mest psykisk stabile instruktør, så vi kan måske godt regne med at der går op til 5-6 år inden han udgiver en ny ting, og så er det muligt at han går på pension der.

Shinichirô Watanabe

Watanabe er mest kendt for Cowboy Bebop serien i slutningen af 1990'erne, men også et par af Animatrix filmene og Samurai Champloo. De seneste par år har han lavet Kids on the Slope som er en dannelsesroman i animeform om gruppe unge i 1960erne der bliver venner mens de spiller jazz sammen.
Lige nu instruerer han selv Terror in Resonance, en psykologisk thriller om et par unge terrorister og en politibetjent og en stort konspiration fra myndighedernes side.
Den mest populære ting han har stået bag de sidste par år er naturligvis Space☆Dandy, en pulp komedie der foregår i rummet, der er nye instruktører og forfattere tilknyttet næsten hver episode, så kvaliteten veksler meget, men den har meget gode seertal i USA, hvis man tager i betragtning at den bliver vist efter midnat på Adult Swim.
Watanabe er jo kendt for at være inspireret af amerikansk populærkultur gennem de seneste mange år men remixer det i sin egen stil, og han formår at udnytte musikken og lydsiden som ingen andre anime-instruktører.

Makoto Shinkai

Shinkai er med sine 41 år den yngste instruktør på denne liste, men han har alligevel stor erfaring med adskillige gode film bag sig. De 2 mest kendte film fra hans hånd er nok 5 Centimeters Per Second og Children Who Chase Lost Voices. Den første er et romantisk drama der foregår i 3 forskellige perioder i hovedpersonens liv. Mens Children Who Chase Lost Voices er nok noget af det der kommer tættest på at minde om Ghibli film uden at være det, kombineret med lidt Brødrerne Løvehjerte.
Jeg har faktisk skrevet et indlæg på bloggen om den nyeste film The Garden of Words.
Et gennemgående tema i hans anime er bittersøde historier med almindelige mennesker i hovedrollerne og billedsiden er noget af det smukkeste man finder i anime og virker som en god måde at vise personernes følelser på.

Mamoru Hosoda

Hosoda begyndte sin instruktør-karriere med Digimon, og var anset som et så stort talent at han blev hyret af Ghibli til at instruere Det levende slot, men de synes ikke hans ideer fungerede så det blev ikke til noget.
I 2006 udkom så den film der gjorde ham kendt i offentligheden, The Girl Who Leapt Through Time, et drama om en ung pige der får muligheden for at hoppe tilbage i tiden og udnytter det til at opnå bedre muligheder for sig selv, men opdager at det får negative konsekvenser for andre mennesker omkring hende.
Den næste film, Summer Wars, handler om en computernørd der skal spille kæreste til en pige fra skolen til hendes oldemors 90 års fødselsdag og ender naturligvis op i en kamp i en virtuel verden for at stoppe kaos i den virkelige verden.
Både i Summer Wars og hans nyeste film Wolf Children er familien et vigtigt tema. I Summer Wars tager pigens familie outsideren til sig og hjælper overalt hvor de kan, og Wolf Children er kaldt en kærlighedshistorie til alle mødre.

Hiroyuki Okiura

Okiura har ikke været så aktiv som instruktør de sidste mange år. Fra han instruerede Jin-Roh: The Wolf Brigade i 1999 har han brugt det meste af tiden at forberede A Letter to Momo der endelig udkom i 2011. Men det er også en meget god film der har været populær på filmfestivaler. Den handler om pigen Momo der efter sin fars død er flyttet fra storbyen Tokyo til en lille afsidesliggende ø med sin mor. På øen møder hun nogle små troldelignende væsner og bliver venner med dem.
I perioder har Okiura naturligvis arbejdet på andre projekter og været med til at lave blandt andet Paprika og Evangelion: 3.0 inden for de sidste 10 år

Ingen kommentarer:

Send en kommentar