torsdag den 1. januar 2015

Folkets røst over bedste anime 2010-14


Jeg er jo overbevist om at jeg har en meget god anime-smag, men det betyder jo ikke at andre folk nødvendigvis er enig med mig.


Men for at se hvad folket kan lide har jeg spurgt folk flere forskellige steder på nettet over deres favorit-anime fra første halvdel af årtiet, for at se hvad konsensus er i forhold til mine egne favoritter.
Jeg har ret uvidenskabeligt spurgt 4 forskellige steder efter folks 5 favoritter fra perioden, og fået alt fra 3 til 10 titler tilbage fra folk, som jeg så lister herunder i forhold til antallet af stemmer. Jeg har for at gøre det mere overskueligt fjernet alle titler der kun har fået en stemme, for ellers ville det blive en ret lang liste med mange ikke populære anime. Tilbage er der 20 titler, som jeg kan godt kan forstå at folk har valgt, men der er nogle store overraskelser med hvad der mangler på listen!
Min egen top 10 kan naturligvis stadig læses her DEL 1 og DEL 2.

Først alle der har fået 2 stemmer hver, hvilket må være en delt 9. plads.

Hunter x Hunter
  • Her vi jo en titel til old school Shounen Jump fans, for det er virkeligt en af klassikerne, baseret på en manga der har kørt siden 1998. En god måde at se udviklingen på anime som medie i dette årtusinde er at se et par episoder af den første anime-serie over HxH som kørte omkring årtusindeskiftet og så den nye serie. Der er en verden til forskel!
Chihayafuru
  • Her vi jo en genganger fra min egen topliste. Jep den ville svare til at DR Ultra lavede en serie om folkedans, men kan se vi er flere der elskede den!
Kuroko's Basketball
  • De store gode sports-serier kan tiltrække mange fans af begge køn, hvilket jo naturligvis er dobbelt så godt for udgiverne. I disse år er der ingen der kan slå Kuroko's Basketball i popularitet i genren. Kombinationen med spænding, venskab, komedie, og drama er vindende hvis det bliver gjort rigtigt, og det kan ikke nok ikke rigtigt gøres bedre end her.
Kyōsōgiga
  • Denne anime startede faktisk sine dage på nettet, men blev til en rigtig tv-anime senere. Det er sådan en af de anime, der kan være ret svært at forklare, en Alice i Eventerland historie, som foregår i et maleri? Under alle omstændigheder er det en rimelig syret oplevelse, som de få vil elske, og noget mainstream fans nok holder sig væk fra.
Nichijou
  • Kongerne af slice of life anime komedier er Kyoto Animation, og ingen anime i dette årti, formår at være mere tro mod genren! Nichijou er virkelig bare små brudstykker af hverdagen uden man som seer behøver tænkte meget over plottet, men bare nyde de absurde og sjove personer.
From the New World
  • Ikke mange moderne anime der er baseret på rigtige seriøse bøger (nej jeg betragter ikke light novels som seriøse). En science fiction der viser nogle unge opdage at deres idylliske utopiske verden, har en mørk og dyster bagside. En anime der er blevet meget overset blandt folk, så jeg er glad for at der er nogle der kan lide den.
The Disappearance of Haruhi Suzumiya
  • Haruhi er om nogen ansvarlig for bølgen af anime baseret på light novels om skoleklubber. Den har mistet lidt sin glans blandt de yngre fans, fordi de ser den ikke i den rækkefølge den udkom i sin tid, men som den blev vist i 2009, hvor de blandt andet lavede et forsøg med at gentage de samme dage igen og igen 8 episoder i træk i bedste En ny dag truer stil, hvilket morede mig, men de fleste blev skræmt væk af det. Efter det kom denne film så i 2010 og var alt folk havde savnet i 2009 versionen af serien. Men personligt mener jeg godt denne film kunne være en time kortere, der er ret få film i verden der kan slippe af sted med at være over over 2½ time lang, og jeg mener ikke denne her er en af dem.
The Garden of Words
  • Modsætningen til Haruhi Suzumiya filmen og sin gigantiske længde der forsøger at fortælle meget historie er lige netop her, en lille film på omkring 3 kvarter og fokusere på 2 personer i en park. Jeg synes det er noget af det flotteste anime der er lavet, og historien er også ret god selv om der ikke er så meget af den.
Wolf Children
  • Mamoru Hosoda er nok den den instruktør der uden for Ghibli laver det mest mainstream anime-film, og jeg undrer mig lidt over at hans film ikke har fundet vej til de danske biografer endnu. Wolf Children er ikke hans bedste film, men den perfekte film at se med mødre i alle aldre.
The World God Only Knows
  • Man skulle ikke tro at en serie var særlig interessant om en asocial nørd hvis eneste interesse er at spille dating spil, og bliver sat til at bruge sine færdigheder i den virkelige verden fyldt med rigtige piger. Men det er egentlig en sød historie hvor hovedrollen langsomt lærer ægte kærlighed ikke kan findes i en PSP.
Durarara!!
  • En moderne action fantasy hvor man følger adskillige personer og ser hvordan de indbyrdes påvirker hinanden. Der har været rimelig stille omkring den de sidste par år, men der der kommer en ny sæson i 2015 så vil den nok komme tilbage i folks bevidsthed.
Samurai Flamenco
  • Denne anime er en moderne historie om hvad der kræves af helte, og lige som man tror man har regnet serien ud trækker den tæppet væk under dig, og trækker serien i en helt ny og uventet retning.

Listen over anime der har fået 3 stemmer hver, hvilket jo må give en delt 4. plads!
Bunny Drop
  •  En af de måske sødeste historier i perioden. Den handler om en mand der lige pludselig er nødt til at blive voksen og tage sig af en lille pige. Mangaen kom i et magasin beregnet til unge kvinder, og den går ofte over i pastelfarver, så man skulle tro at mænd holdt sig væk, men alle 3 stemmer er fra mænd. Jeg har jo altid ment at man skal ignorere de japanske målgrupper og se hvad man vil.
Blast of Tempest
  • En moderne action fantasy hævnhistorie med inspiration fra selveste Shakespeare. I modsætning til meget andet shounen er der her masser af karakterudvikling og et plot man aldrig ved hvor man har.
 Steins;Gate
  • Ja naturligvis ville der også være andre end mig selv der ville elske Steins;Gate, for den er jo på top over mange siders lister over mest populære anime nogensinde.
Psycho-Pass
  • Når Production I.G laver en dystopisk cyperpunk anime med en historie skrevet af Gen Urobuchi, så holder animefans meget øje med resultatet. Den når ikke Ghost in the Shells højder, men cyberpunk fans får nok ikke noget bedre foreløbig.
Fate/Zero
  • Fate/ universet er meget populært både i Japan og i vesten, selv Studio Deens ikke videre gode anime over Fate/Stay Night var populær fordi selve historien stadig var god. Fate/Zero er så forhistorien skrevet af Gen Urobuchi (jep han er en ret populær forfatter til anime i disse år), den var så populær at de faktisk besluttede sig for at lave en ny anime over den originale Fate/Stay Night historie.

Tid til tredjepladsen med 4 stemmer!

Humanity Has Declined
  • Jeg er ikke den eneste der kan lide denne syrede satire, men havde faktisk ikke forventet den ville være så populær.

Andenpladsen der fik 5 stemmer.

Penguindrum
  • Min førsteplads blev til folkets andenplads. Jeg mistænker mine læsere for at have nogenlunde samme smag som jeg selv og at action-shounen fans holder sig væk fra mig ;)

Førstepladsen der fik hele 7 stemmer!

Puella Magi Madoka Magica
  • Ja den havde i nok ikke forventet havde i? Shinbo og Urobuchis værk går nok over i historien, og det er velfortjent. Den kunne faktisk godt have fået flere stemmer, fordi der var folk der stemte både på serien og film 3, men jeg valgte her at se dem som værende en titel!


Det er så nu folk vil spørge hvor er Attack on Titan? Ja det undrer jeg mig også ret meget over, det er den største og mest kendte anime-serie i perioden, og en af få moderne anime man kan vise til folk der ikke allerede er fans. Jeg tænker det er lidt som at det er Transformers der sælger bedst, men det er The Grand Budapest Hotel der vinder priserne, og jeg tror mine læsere er mere til det sidste. Nok også derfor Sword Art Online ikke er på listen. Titler der var meget populære i USA, som Space Dandy og Kill la Kill er her heller ikke.
Der er heller ingen Ghibli film på listen, og den tror jeg godt jeg forklare, selv om de ofte er film i verdensklasse alle filmfans bør se, er de så langt fra moderne anime at animefans ikke rigtigt tænker på dem i den sammenhæng.

Er du enig i listen og hvad er din egen top 5? Svar endelig herunder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar