onsdag den 28. januar 2015

Yuri Kuma Arashi, episode 4 I Can't Get a Kiss

Det er nu lykkedes mine Yuri Kuma indlæg at blive mine mindst læste nogensinde. Det er jo et stort sats at tage et helt nyt værk, som ingen kender, af en af de mindst mainstream anime-instruktører nogensinde, og så håbe på at folk læser med hver uge. Så en anden gang vil jeg helt klart gøre det anderledes. Men jeg har da fået nogle ret sjove besøg via Google, som nok havde forventet noget helt andet med søgeordet yuri ;)

Referat

Denne uge forlader historien skolen, og Judgemen vælger i stedet at fortælle et eventyr om prinsesse Lulu. Hun var prinsesse i bjørneriget, og hele nationens yndling, men glæden varede kun indtil hun fik en lillebror, som jo så skulle arve tronen, og derfor fik folkets kærlighed i stedet for. Lulu savnede kærligheden og forsøgte flere gange at slippe af med sin bror, imens han forsøger at få sin søsters kærlighed. Til sidst dør han, da han bliver stukket af bierne, i sit forsøg på at skaffe honning til hende. Efter at have fået sit ønske opfyldt, opdagede Lulu at det slet ikke var det hun ønskede, men da var det for sent. En sen nattetime møder hun Ginko og vælger at følge hende over til menneskene, fordi Ginko stadig har en chance for at få ægte kærlighed.

Mine Tanker

Denne uges episode er egentlig ret ligetil. hvis man kender sine eventyr og sin Ikuhara. Naturligvis er det en kommentar til at kvinder er mindre værd i det japanske samfund end mænd. Men hun elskede jo alligevel sin bror, selv om hun forsøgte at kaste den kærlighed bort sådan meget billedligt. Forældrene og barnepigerne på slottet holdt hun jo på afstand, hvor man ser bien holde dem væk, men hendes bror, hvis kærlighed er ægte, lader hun komme tæt på sig, og da hun møder Ginko kommer hun også indenfor.

Hendes bror bliver født samme dage som meteorerne falder. og muren bliver bygget. Hvilket naturligvis giver mening hvis historien handler om Lulu.


Ja vi skal da lige have et billede af den bi, der holder de folk på afstand som ikke elsker hende som person.


Meteorregn og stjerneskud er jo egentlig det samme. I første episode sagde de jo at det fik bjørnene til at gå amok og æde mennesker, og her er de i stedet ægte kærlighed. I hvert fald brød Lulus verden sammen.

Det er jo ret tydeligt at Lulu forsøger at få kærligheden til at forsvinde, selv om det jo egentlig ikke er hendes brors skyld at samfundet er som det er. Da han jo dør i eventyret må vi formode at det lykkedes hende at slå kærligheden ihjel, selv om hun jo naturligvis stadig elskede sin bror.

Bier, bjørne, honning, jeg kan egentlig godt lide det billedsprog! Men her honningen jo så en fysisk repræsentation af kærlighed.

Lige et kort øjeblik tilbage til nutiden, hvor de har besluttet sig for at tage sig af Kureha, og hvor Lulu bruger honning som ingrediens i den mad, hun laver til Kureha. Honningen er så stadig kærlighed, som Kureha ikke ønsker. Ginko reparerer det vindue de kom ind af, som "tilfældigvis" var i stykker, hvilket jo sker når man hopper igennem dem.

Nej judgemen kom ikke og friede til Lulu, de repræsenterer i eventyret mandlige arketyper, men Lulu takker nej til den slags kærlighed.

Lulu møder Ginko, og siger ja til at modtage honningen, og kærligheden. Hun vælger at drage med hende til menneskenes verden for at Ginko kan opleve ægte kærlighed. Men for at kan komme med, så skal hun ofre sin egen mulighed for at modtage kærlighed. Tja, jeg tænker at hvis hun hjælper Ginko med at finde sin kærlighed, så kan hun jo i hvert fald ikke selv modtage kærligheden fra Ginko.

En stjerne!

1 kommentar:

  1. "Det er nu lykkedes mine Yuri Kuma indlæg at blive mine mindst læste nogensinde."

    Nu kan jeg ikke svarer for alle. Men for mit vedkommende så ser jeg frem til at læse dem engang efter sæsonen er sluttet og jeg får set afsnittene. Vil jo helst ikke have spoilers. :-)

    SvarSlet