mandag den 23. december 2013

Glædelig jul og godt nytår

En glædelig jul og et godt nytår ønskes her fra den mindst læste anime-blog i Danmark. 

Tillige ønskes en moderat tålelig festivus.

 

Har nu været i gang lidt over 4 måneder og er endelig begyndt sådan at få lidt styr på hvordan man skal opbygge et indlæg. Den bedste måde at lære at skrive en blog på er jo ved at skrive den.

Tak til folkene der har støttet op om bloggen, og tak til mine faste læsere der ser ud til at komme fra hele Norden og Tyskland. Tak til de personer der har kommenteret på bloggen (både her, på min Google+ og på Animanga), en kommentar betyder faktisk meget. Naturligvis tak til folkene på Animanga for støtten.


Jeg har indtil videre i år lavet 35 indlæg og eneste resterende indlæg i år vil nok være et indlæg om en anime om Snedronningen, nu Frost er i biograferne, for der kommer nok ikke nogle tekster om de serier jeg har set til slut denne sæson, for jeg ser ikke rigtigt nogle der slutter nu som jeg har noget at skrive om.
Jeg vender nok først tilbage til klassisk anime sådan et stykke hen i januar, men der skal nok komme lidt tekst alligevel hver uge, men jeg har bare lige behov for nogle ugers pause væk fra intensiv animekigning.

Det mest læste indlæg her på bloggen i år er mod forventning ikke Attack on Titan, men Kimba the White Lion. Den mest besøgte fra Google-søgninger er Cyborg 009 men det er nok mere fordi de leder efter 1979 udgaven, som jeg ikke kan give dem. Jeg har dog overvejet at se skrive om senere udgaver af Kimba og Cyborg 009 for at komme de læsere i møde. Viki har jo genindspilningen af Kimba der hedder The New Adventures of Kimba the White Lion fra 1989 og filmen Jungle Emperor Leo fra 1997. Cyborg 009 fik så en ny film i 2012 ved navn 009 Re: Cyborg jeg kan skrive om, men at finde tiden til det...
Mit mindst læste indlæg er om Genshiken fortsættelsen, og så er det jo man føler sig gammel, for den originale serier dengang for 7-9 år siden var jo rimelig populær blandt vestlige nørder. Men der er jo sket et generationsskifte i fandom og de folk der er nu ser jo helt andre ting, og serierne har jo også ændret sig meget i den periode.
Den mærkeligste søgning fra Google der har lidt til min side er "gode anime serier med piger" Men nu har jeg ikke skrevet om Hentai Prince så der hjalp bloggen nok ikke meget...

Min typiske produktionstid for et indlæg om en anime er omkring 3 uger. Først ser jeg serien og tager lidt noter. Jeg ser ikke nødvendigvis hele serier, mange har jeg set før og der sker alligevel ikke meget udvikling i de tidlige serier. Men jeg ser nok til at danne mig et indtryk om serien som helhed, så mindst 10 episoder, deriblandt starten og slutningen.
Så begynder jeg at skrive, og det er faktisk ret svært at begynde på en blank side, så jeg ender som regel med at høre Iron Maiden sange på Spotify i stedet de første par timer.
Efter jeg har prokrastineret et par timer bruger jeg par timer på selve teksten, og der har jeg som regel skrevet 80% af den færdige tekst, men den ligger ikke samlet, men mere brudstykker der sat rigtigt sammen giver en ok tekst.
En uges tid efter har jeg som regel glemt hvad jeg skrev og tænker mere som redaktør og sætter teksten sammen til noget brugbart.
De næste par uger går oftest med de punkter her.
  1. Jeg giver op og sletter teksten og begynder forfra eller dropper titlen helt.
  2. Bliver så frustreret over min tekst at jeg ændrer noget og skubber det videre arbejde frem.
  3. Hader min tekst så meget at jeg vil have den væk og derfor siger ok til udgivelse.
Bagefter putter jeg billeder til teksten og hader at der var mange ting der ikke var plads til i teksten fordi ingen gider læse så lange tekster det ville blive til. Så jeg er nødt til at bare beskrive essensen af den anime.
Nu i kender min arbejdsmetode kan i se at i ikke er alene i tvivl om noget er godt nok, så hvis i gerne vil blogge, så bare kom i gang, jeg kan ikke hjælpe jer mod jer mod at hade sine egne tekster for det gør jeg også selv. Men vil da gerne læse jeres tekster eller hjælpe på anden måde hvis jeg kan.

I år har jeg faktisk droppet en del projekter. Først en slags julekalender hvor jeg tog 24 juleafsnit fra anime og skrev om dem hver dag i december, men det måtte jeg allerede droppe i starten af oktober på grund af tidsmangel, så prøvede jeg bare at lave en julekalender med en serie der var lovligt på nettet hvor jeg bare havde et par linjer tekst og et par billeder og folk kunne se med, men endnu en gang ramte den onde tidsånd mig...
De sidste 2 animetitler i 50 år med anime har faktisk været juletitler, det var faktisk meningen at der skulle være 4, en til hver søndag i advent, men Ah My Goddess fik mig til at miste lysten til anime, men heldigvis var jeg lidt foran så jeg havde et par tekster på lager der egentlig skulle være brugt i starten af det nye år, så ingen opdagede jeg tog en slapper :D

Som nogle nok har bemærket har jeg skrevet om 1 anime i det jeg kalder nichehjørnet, Tetsuko no Tabi det er som sådan ikke en fast sektion, men mere bare en pause fra at skrive så seriøst om klassisk anime. Jeg tager ikke teksten så seriøst der, så det var egentlig meningen at det skulle have været lettere at skrive, hvor tog jeg dog fejl.
Der skulle nemlig allerede havde været flere titler i nichehjørnet.
Først så jeg Gokusen, jeg tænkte en serie om kvindelig yakuza boss og gymnasielærer måtte være sjov at skrive om, men der skete ikke rigtigt noget jeg kunne skrive om, selv om serien som sådan er ok.
Så prøvede jeg Princess Princess, men den havde kun en joke, nogle drenge der skal være klædt ud som piger på en drengeskole for at holde de andre i ro, så de ikke bliver frustrerede. Så kunne jeg have puttet nogle vittigheder ind om at de drenge på den skole måtte være meget slemme hvis der skulle være noget fysisk at onanere til, og at der åbenbart tidligere har været voldtægtsforsøg på den skole siden de skal bade alene og overnatte for sig selv, men serien var bare for tom og ligegyldig.
Det gik galt igen med en 3, titel. Jeg tænkte en propaganda anime fra en kult ved navn Happy Science hvor en anmelder lokkede med teksten "which involves Buddha Thomas Edison and Space Hitler",  måtte være så sær at jeg ville have noget at skrive om, men nej faktisk ikke, den var bare usammenhængende.
Så jeg kan ikke skrive om middelmådige serier uden noget unikt, de skal enten være gode, sære eller ekstremt dårlige på den gode måde. Har du ideer til titler, så skriv endelig.

Jeg havde faktisk på et tidspunkt Twitter på siden, for at der skulle komme lidt nyt indhold hele tiden, jeg havde bare ikke rigtigt noget at sige. Så den er fjernet igen. Jeg har forsøgt at bruge Facebook til at promovere bloggen også, men de steder jeg finder er folk mere kun til cosplay og at beklage sig over con priser end at snakke anime, og det hjælper mig ikke egentlig ikke ret meget.
Jeg bruger Google+  for at gøre mig mere populær hos Google's søgeresultater og egentlig ikke så meget andet endnu. Men tilføj mig da gerne hvis du ikke gider RSS Feed og gerne vil vide hvornår jeg opdaterer eller bare gerne vil skrive til mig +LarsMathiasenElma.
Men i skal være velkommen til at dele mine indlæg og like dem, tvitte dem, 1+ dem eller hvad det nu ellers hedder, eller bare kommentere, stil spørgsmål eller kom med forslag. Hvad som helst :D

Den sidste ting jeg droppede i år var listen over kommende og nuværende anime sæsoner, det passede bare ikke ind på bloggen og jeg havde det kun fordi jeg allerede opdaterer samme lister på Animanga forumet, så hvis du savner dem, så er det der du skal lede.

Til bloggen i det nye år, overvejer jeg at lave en føljeton sådan midt på ugen for at have noget mere indhold der. Noget med at følge en serie over længere tid hvor jeg skriver 5-10 linjer om hvert afsnit og et par screenshots, men sansynligheden for at jeg bare ender med at gennemgå en space opera for mig selv er ret stor...
Mere sandsynligt kommer jeg nok til at have temaer engang imellem, som et par uger med anime-versioner af Hollywood, det kunne være titler som Starship Troopers, Ultraviolet: Code, Supernatural, eller Highlander. En 1990'er beat em up tema hvor jeg skriver om anime-versioner af Tekken, Street Fighter, Toshinden, og Samurai Shodown.

Jeg har faktisk overvejet at bruge Youtube som værktøj, da en video kan nå en del flere folk end et blog indlæg (og tro mig, når man skriver om gamle japanske tegnefilm uden rigtigt at reklamere så har man ikke man ikke mange læsere). Men tanken om at klippe en video sammen tiltaler mig ikke, og de der længere anmeldelser man ser på Youtube er ofte mere underholding hvor nogle folk bare råber bandeord for at svine en anime til for at få seere, og selv om det lokker en masse folk til har jeg standarder, ikke mange og de er ikke høje, men har dem!
Så hvis jeg tager mig sammen til noget Youtube video, bliver det nok mere noget Google Hangout hvor vi sidder flere og snakker om bestemte titler og tager nogle spørgsmål eller sådan noget, tænk video podcast

Jeg går med overvejelse om at skrive om live action film, men det er et helt andet medie, så det projekt tror jeg godt jeg kan skubbe til jeg er færdig med 50 år med anime. Jeg har faktisk forsøgt at skrive om Pacific Rim, fordi det jo var en amerikansk mecha, men jeg kunne jo ikke drage henvisninger til noget mecha som jeg ikke havde skrevet om endnu. Kortvarigt overvejede jeg også at skrive om Doctor Who fordi den jo lige som Astro Boy fyldte 50 i år, men nej det vil udvande bloggen.

Jeg ved egentlig ikke om jeg havde en pointe i det her indlæg, så jeg tror bare jeg stopper her, og gentager min overskrift Glædelig jul og godt nytår.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar